Hur JBT förkortade designtiden för kundanpassad utrustning med 50%
En digital tråd är informationsflödet om en produkts prestanda och användning, från design till produktion, försäljning, användning och bortskaffande eller återvinning. Genom att samla in data från industriprodukter och maskiner på ett organiserat sätt kan tillverkningsindustrin göra avsevärda förbättringar och vinster. Om man ansluter alla komponenter i ens monteringslinjer kan man börja analysera data som berättar om status och användning av din utrustning. Om du dessutom ansluter alla dina produkter bortom lastbryggan kan du börja samla in data om hur och när de används
Fördelarna med en digital tråd
En digital tråd skapar en otrolig mängd data. Men data är värdelös om man inte vet hur man ska använda den. Genom att koppla samman CAD, PLM, IoT och AR gör den digitala transformationen att man kan analysera, hantera och kommunicera information i hela organisationen. Beslut kommer att bli snabbare och mer exakta.
”Data ska flöda hela vägen från försäljning, genom den tekniska verksamheten, till kundtjänst och sedan tillbaka till designprocessen i en digital tråd.”
Teddy Svensson, JBT, PDSFORUM 2024
Den digitala tråden handlar om att ta bort flaskhalsar och göra kritisk affärsinformation transparent och korrekt genom hela värdekedjan, både uppåt och nedåt. Den stöder en enda sanningskälla och ger universell tillgång till data genom att vävas in i alla kärnprocesser i hela verksamheten.
För JBT har det inneburit man kunnat förkorta konstruktionstiden för kundanpassad utrustning med totalt 50 procent, där användningen av både CAD och PLM är centrala komponenter och minskat det orderrelaterade ingenjörsarbetet från 100 till 40 timmar för vad som betraktas som standardorder.
Den digitala tråden väver den digitala tvillingen
Nära kopplad till den digitala tråden är den digitala tvillingen. En digital tvilling är en digital kopia av en unik fysisk produkt, som kontinuerligt uppdateras med verklig driftsinformation. Den ska inte förväxlas med en simulerad modell. Man har en digital tvilling för varje produkt som säljs, för att förstå hur kunden använder den enskilda produkten och status och hälsa för den efterföljande produkten.
”Att kunna ha en digital representation av en tillgång i Windchill, att kunna underhålla den produkten och få den uppdaterad som underhållen konfiguration så att vi vet exakt hur den här maskinen ser ut när vi levererar den och hur den ser ut 20 år senare kan vara ett viktigt steg för vårt kundtjänstteam.” - Teddy Svensson, JBT Foodtech, PDSFORUM 2024
Läs hela artikeln om JBT digitala transformations resa här - JBT Customer Story