23948sdkhjf

Varför blomstrar produktionen av etanol?

Etanolbilarna har slagit igenom på allvar— mycket på grund av subventioner och rabatter. Nu börjar den ökade efterfrågan påverka den amerikanska majsmarkaden. Frågan är hur den snabba förändringen påverkar andra priser och marknader. Idag.se rapporterar från Detroit.

I USA har trycket länge varit stort på staterna och de federala myndigheterna från majsodlare i mellanvästern. De inflytelserika lobbyisterna för böndernas intressen har lyckats mejsla fram subventioner för majsodlarna. Detta har skapat en permanent etanolmarknad. Nationellt har etanolproduktionen ökat från 2.14 miljarder gallon år 2002, till nära 6 miljarder gallon, 2006. De federala subventionerna ger varje tillverkare 51 cent/gallon etanol, vilket gör etanol- blandad bensin mer konkurrenskraftig än konventionell bensin. Subventionerna betalas till etanolproducenter som ett incitament för att öka produktionen och är teoretiskt ett sätt att stimulera efterfrågan. Enligt analytiker på Wall Street och vissa universitet har expansionen varit för snabb och distributionen i vissa fall dålig. Det kommer att få till följd att etanol boomen kommer att stanna av. En temporär överproduktion av alternativa bränslen kommer att uppstå enligt the National Corn Growers Association. Analytiker vid Lehman Brothers uppskattar ett överskott på etanolproduktionen till 1 miljon gallons per dag, från och med andra halvåret av 2007. En del av överproduktionen är att hänföra till att många fabriker byggts för framställning av etanol. Ett värre problem är dock flaskhalsar i transportsystemet. Etanol tillverkas i huvudsak i Mellanvästern och behöver transporteras med tåg eller tankbil till kusten, då det saknas pipelines. Eftersom det saknas effektiva transportsätt är det svårt att få ut etanolen till konsumenterna på öst- eller västkusterna. Forskare vid Iowa State University är bekymrade över att priset för majs har stigit, på grund av ökad etanolproduktion. Detta innebär svårgheter för företag som framställer etanol att uppnå vinst. Allt eftersom tillgången på etanol ökar kommer konsummentpriset också att sjunka i förhållande till bensinpriset, om det inte kommer till en förändring i regeringens policy för att öka efterfrågan på etanol. Bönderna har anpassat sig till den nya marknaden. Odlare av majs och sojabönor kommer att plantera mer av dessa grödor än vad regeringen förutspådde i mars. Detta för att ersätta det vintervete som frös under en period med frost i april. Det kommer att planteras majs på 90,724 miljoner acres. Det är 270,000 mer än vad US Department of Agriculture förutspådde i våras. Sojabönor kommer att planteras på 68,77 miljoner acres, en ökning med 2.4% jämfört med planerna, men ändå den lägsta arealen sedan 1996. Odlarna väljer att konvertera sin mark till majsodlingar, på grund av de stora prisökningar som skett på majs till följd av ökad efterfrågan på etanol och foder. Över 20 % av nationens majsproduktion, 18 % i Michigan, har styrts över till etanolproduktion. Den ökade efterfrågan har gjort att priserna på majs som tidigare använts som foder till kor och grisar har stigit. De som får betalat blir konsumenterna. Priset på mjölk riskerar att gå upp till $4.50 per gallon på grund av ökade djurfoderpriser. Även produkter som flingor och sötningsersättning har blivit dyrare, 61 % mellan september och maj. Den ökade efterfrågan på majs får alltså till följd att matpriserna stiger, i år 4 % jämfört med 2% förra året. Om man tittar specifikt på ägg, mjölk, flingor, bacon och potatis stiger priserna med 10 %, enligt siffror från U.S. Bureau of Labor Statistics Kraftiga och snabba ingrepp i efterfrågestrukturer och prissubventioner kan orsaka instabilitet på en marknad. Tyvärr, är det i slutänden konsumenterna som får betala, i det här fallet för maten om det inte blir rekordskördar av majs och sojabönor som pressar tillbaka priserna.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063