23948sdkhjf

Små företag har sämre kreditrutiner

Nio av tio svenska multinationella företag har en kreditpolicy enligt Exportrådet, medan det bland små och medelstora företag är en av tio.

Det visar en undersökning från kreditförsäkringsbolaget Atradius. Det globala kreditförsäkringsbolaget Atradius genomförde nyligen en undersökning om nordiska företags kreditrutiner. Totalt medverkade 1 200 nordiska företag, varav drygt 300 svenska. Enligt undersökningen betalar 82 procent av de svenska företagen inte i tid. För att få en överblick av den totala kredittiden måste man även räkna in den dolda tiden, eftersom den faktiska kredittiden skiljer sig från den avtalade. Generellt arbetar stora företag mer proaktivt med kreditrutiner, de upprättar mer hållbara rutiner för att hantera försäljning på kredit både inom Sverige och utomlands. Mindre företag är mer sårbara för kreditförluster men har trots det färre rutiner för att säkra sin kreditförsäljning. De arbetar mer reaktivt, det vill säga agerar när problemet redan uppkommit. I en undersökning som Företagarna lät göra i december 2004 bland småföretag (1-19 anställda) svarar 88 procent att de skickar en påminnelse eller tar kontakt per telefon om en kund inte betalar i tid. Att ta ut dröjsmålsränta eller gå till inkassoföretag är, enligt denna undersökning, mycket ovanligt. Om det uppstår likviditetsbrist i företaget till följd av att en kund inte betalar i tid är det vanligt att företagen lånar från sin privatekonomi eller avvaktar med att ta ut lön. Var fjärde företagare ber banken om en tillfällig höjning av checkkrediten. - Svenska företag borde bli tuffare med att kräva dröjsmålsränta vid försenad betalning. Att ha en dröjsmålsränteklausul med i avtalet borde vara en självklarhet, säger Yvonne Brycker på Exportrådet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078