23948sdkhjf

Småföretag tror på miljöprodukter

Miljötrenden inom näringslivet fortsätter— trots finanskris och lågkonjunktur. Småföretag som säljer miljöanpassade varor och tjänster ser optimistiskt på framtiden, konstaterar det nya Tillväxtverket (som bl a inrymmer det tidigare Nutek) i en rapport.

Vart femte småföretag som säljer miljöanpassade varor och tjänster uppger i en enkätundersökning att deras försäljning av dessa produkter har ökat de senaste två åren. Det är också produkter med en stor tillväxtpotential – två tredjedelar av företagen tror att denna försäljning kommer att öka framöver. Det är dock inte hushållen som är den viktigaste marknaden för småföretagens försäljning av miljöanpassade varor och tjänster – det är andra företag som i huvudsak efterfrågar produkterna, framgår det av undersökningen. Med en snäv definition på miljöanpassning – i princip miljömärkning – är det bara ett par procent av hushållens utgifter som satsas på miljöanpassade varor och tjänster. I jämförelse mellan olika branscher får emellertid tillverkningsindustrin en ganska bra placering vad gäller genomförd miljöanpassning. Av undersökningen framgår också att småföretagarnas drivkrafter i hög grad är ett personligt engagemang och att de själva tror mycket på värdet av miljövänliga produkter. Miljömärkning är viktigt för företag som vill vara i teknikutvecklingens främsta led. I undersökningen har 1 450 småföretag med upp till 50 anställda tillfrågats. Undersökningen är ett led i Tillväxtverkets program Miljödrivna marknader, som precis har dragits igång. Programmet vänder sig till små och medelstora företag som tillsammans i nätverk eller med andra aktörer vill utveckla sina affärer med miljöanpassade varor och tjänster. Mer info finns på www.tillvaxtverket.se/miljodrivnamarknader.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11