23948sdkhjf

Här är företaget som satsar lite annorlunda

Studenter från Jönköping International Business School tävlar om en praktikperiod i Kina.
Näringslivet har svårt att rekrytera säljare, inköpare och logistiker med kunskaper om den kinesiska affärskulturen.

Därför lanserar Ramo Group, som är en helhetsleverantör av mekaniska komponenter och logistikpartner med kontor både i Sverige och Kina, en studenttävling. Tanken är att öka intresset för och kunskapen om Kina bland studenterna vid Jönköping International Business School.

Genom Ramo Academy kommer företaget årligen att belöna tre studenter med en praktikperiod i Kina där boendet är betalt. I priset ingår även flygbiljetter och en kurs i mandarin.

Kina är idag Sveriges största handelspartner i Asien. Men trots det har vi svenskar inte samma kunskaper om landet, språket eller den kinesiska kulturen som vi har om till exempel USA. Det hävdar företaget Ramo.

De spår också en ökande utmaning för företag som likt dem handlar med Kina när det kommer till att rekrytera medarbetare med rätt kompetens och kunskap om landet.

För att råda bot på den här kunskapsbristen i branschen bestämde de sig för att lansera studenttävlingen Ramo Academy ihop med Jönköping International Business School.

Varje år kommer tre studenter från skolan att belönas med en praktikperiod. Den börjar på företagets huvudkontor i Värnamo för att sedan flytta till deras kontor i Kina. Studenterna får boendet betalt under vistelsen liksom flygbiljetter och en kurs i mandarin.

– Syftet med Ramo Academy är helt enkelt att öka kunskapen om och skapa en större nyfikenhet kring Kina, både som land och som marknad, bland studenter som studerar affärer med internationell inriktning. Det är ett sätt att få studenterna att inse vilka möjligheter Kina kan erbjuda svenska företag samtidigt som de får en merit och en verklig erfarenhet att sätta på sitt CV, säger Ramo Groups vd Jonny von Rainals, enligt ett pressmeddelande.

Studenter vid Jönköping International Business School som läser sin tredje termin kan söka till Ramo Academy från den 5 oktober i år.

De som väljs ut kommer sedan att tävla genom att lösa ett case som Ramo Group och studentorganisationen The Case Academy från Jönköping International Business School presenterar senare i november.

– På Jönköping International Business School brinner vi för att våra studenter ska få kunskaper de direkt kan omsätta i praktiken. Ramo Group erbjuder ett program där tre studenter får chansen att faktiskt jobba i Kina, lära sig lite mandarin och befinna sig i den kinesiska affärskulturen. Kina har blivit en viktig handelspartner och därför är detta ett givet samarbete för oss. En student som har tillbringat tid i landet och bekantat sig med språket och kulturen har uppenbara fördelar på arbetsmarknaden idag, säger Stefan Brolin, External Relations, Jönköping International Business School, enligt pressmeddelandet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078