23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Rekordorder på elbussar för Volvo

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Volvo tar en order på turistbussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om:Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vi bjuder på entrékort till Hannover Messe

EMO 2019 mot nytt rekord

Cidan köper österrikiskt Industri 4.0-företag

Vd-byte på EBP i Olofström

Hexagon köper kalibreringsföretag

Följ oss på LinkedIn

Nyhetsbrev

Veckans konkurser – vecka 51-1

Arkiv

Mångmiljardsmäll för AB Volvo

Absolent förvärvar legotillverkare

Tunnplåtstillverkare tar en mångmiljonaffär

"Det känns fantastiskt."

God jul önskar Verkstäderna

Från oss alla, till er alla.

Norr tar ledning i rymdsatsning

De tar ännu en stor gruvorder

Scania testar autonom gruvlastbil

Stor värmländsk verkstadsaffär verkställs

LK Precision installerar en längdsvarv

Svensk automationspaviljong på Hannover Messe

Jönköping stärker industrin för 70 miljoner

Spectrum Technology tar en affär på två robotceller med Universal Robots

Hur blir arbetsmiljön i framtidens gruva?

Tillverkare varslar alla 20 medarbetare

Delad förstaplats i stål-tävlingen

Värnamoföretagets laddare till Polen

Därmed är Polens första tre laddstationer installerade på offentlig plats.

De köper industriföretaget

ABB säljer divisionen Power Grids

Digitaliseringsvåg för pneumatiken.

Konkursade båtfabriken får ny ägare

Ages Industri tillsätter ny vd

Nya standarder vid motståndssvetsning

Byter CFO och trappar upp till högvolym

De ska stärka tillverkningsindustrin

Industrileverantören får ny vd

SKF vill stänga en fabrik

Autoliv reserverar 1,9 miljarder kronor

Stororder till Alfa Laval

Uppkopplad viktkoll med krokvåg

Se alla Företagens egna nyheter

AP&T välkomnar skidvärldens främsta till Cross-Country World Cup 2019 i Ulricehamn

Liten och kompakt verktygsväxlare för robotar och laster upp till 16 kg

IndustriMässan i Småland - Kalmar 6-7 februari 2019

Ny partner

Lagerlådor till alla områden

Andningsmask med liten centrifugalfläkt minskar risken för sömnapné

Nomo öppnar året med industrimässa

Långtidstest av ny traversskena gav resultat dubbelt upp

Gonvarri Material Handling AS förvärvar Canrena System AB

Telfa AB - industripumpar ställer ut på Euro Expo industrimässa i Västerås 23-24 januari

Torr luft och virus

Asbestutbildning halvdag 31/1. Platser kvar!

Ny försäljningsansvarig

Kall mjölk i affären tack vare Secomea (TR Electronic Nordic)

RS Components presenterar kraftfulla motordrivkretsanalysatorer med flera funktioner från Fluke

Johnson Metall AB på Euro Expo i Västerås

Hansen-Icoma leverar PILOT WA 560-2K - Automatisk sprutpistol

Avancerat gripdon klart för leverans

Mångmiljoninvestering för framtidens fjädrar i Storbritannien

Unik bockningskompetens av komplexa, rullformade specialprofiler

Machine In a Box – AP&T:s paketlösning för linjärautomation underlättar för...

Varför kostar små tankar mer än stora?

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny rökgasreningsanlä...

ORAB Entreprenad AB levererar rörinstallationerna till ny avvattningsanlägg...

Carsten Ederer ny VD på ebm-papst AB

Sänd till en kollega

0.168