23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Rekordorder till Volvo Bussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Volvo tar en order på turistbussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om:Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Stor forskningskonferens i Norrköping

Sunfab etablerar dotterbolag i Asien

1

SKF investerar 450 miljoner kronor i tillverkning av spårkullager

Plus

Tvillingen tar över

Med en digital tvilling öppnas många möjligheter, men är det dags att hoppa på tåget nu?

Orderingång på samma nivå som årets första kvartal

Tillverkare varslar 13 medarbetare

Nyhetsbrev

Han blir chef för affärsområde Smältverk på Boliden

Arkiv

ProfilGruppen nyinvesterar i småländska Åseda

Satsningen på AM har aldrig varit större än nu

Oenighet kring Borealis

ABB-teknik bidrar till Sveriges största solcellspark

Nu tar Sparbanken Skånes Solcellspark i Sjöbo över titeln som Sveriges största solcellspark. ABB-teknik är med och gör det möjligt.

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Veckans konkurser – vecka 24

Nomo förvärvar

Edd China utforskar vibrationsdämpande teknik

Säkerheten inom laserprocessen är en viktig och global fråga

Ziwa Mekanisk Tillverkning investerar

Oerlikon Balzers har invigt två nya beläggningscenter i Sverige

Bodycote köper Härdtekno i Kristinehamn

Mora CNC har investerat i sin femte Biglia-svarv

Staccato släpper ventiler för tuffa krav

Aliaxis avyttrar sin keramiska verksamhet till Kyocera Fineceramics

Epiroc avyttrar produktlinje

Plus

Flexibilitet – hetast inom automation

Standardisering gör det möjligt att kunna automatisera till en högre grad och bygga mer kundanpassade lösningar. 3Button Group och Engel krokar nu arm och låter de allt mer komplexa uppdragen gynnas av samarbetet och korta avstånd.

Över 1 000 olycksfria dagar

Elektroautomatik utökar med ny konsultchef

Haldex får ny vd

Stålåret 2019: Vart är vi på väg?

Internationell gruvkonferens hålls i Sverige

Svensk lastbilstrafik ökar – och minskar

Hans Persson ny Operations Manager på Åkerströms Björbo

Sandvik sätter upp nya mål

Ny huvudkatalog från Mitsubishi Materials

SKF stänger fabrik

Han blir Sverigechef på ABB

Mutor kring skrot gav fängelse

Se alla Företagens egna nyheter

Sverigepremiär för användning av ElaProof!

Effektiv filtrering förebygger hälsorisker

Öppettider under sommaren

Så fick BH Svets snyggare finish på svetsfogarna

Kolla in vår nya video om hur Plasmabehandling kan hjälpa dig att limma svårlimmade plaster lättare!

EC-fläktar med integrerad effektfaktorkorrigering

... och vinnaren är:

Första Xact Metal 3D-skrivaren i Europa hos Protech

I både industriföretag och Formel 1-team är ett bra teamwork avgörande för att nå framgång

FJERO får en stororder på Skidding-cylindrar som ska till Ryssland

3D-scanner från ShapeGrabber!

Stora förbättringar och framsteg i Lesjöfors China

G A Lindberg ChemTech förvärvar delar av Edvard Schneidler och utökar vårt elektroniksortiment

Hygienisk , exakt och robust tryckgivare - JUMO TAROS S46 H

Marincylinder: 2-stegs teleskop

Böjt och rundat glas från Mirit Glas

Handutrustning från Gema hos Hansen-Icoma

Vindkraftsindustrin - WILLBRANDT Gummiteknik

Leverantör till svensk industri

Spara kostnader, vikt och C02 med tjockleksoptimerade profiler

Rekord i maj: Sveriges snabbaste cisternreparation?

Lyckad investering!

Motordrivna membranpumpar för industrin

Vad är kopplingen mellan Industry 4.0 och IO-Link?

Lovande produktnyhet

Sänd till en kollega

0.149