23948sdkhjf

Elbussbatterier ska lagra solenergi

| Av Thomas Dietl | Tipsa redaktionen

Nu invigs vad som troligen är Europas första energilager baserat på elbussbatterier – detta genom ett forskningsprojekt i Göteborg.

Batterier från elbusslinje 55 i Göteborg återanvänds och får därmed ett andra liv som lagringsplats för solenergi. Det sker genom ett forskningsprojekt där Volvo Bussar, Göteborg Energi, Riksbyggen och Johanneberg Science Park ska undersöka lagring av el i bostäder som har egen elproduktion från solceller.

Läs också: Rekordorder till Volvo Bussar

Återanvändning och återvinning av batterier är en nyckelfråga när allt fler städer nu planerar övergå till eldrivna transporter. Volvo Bussar deltar i ett forskningsprojekt där begagnade elbussbatterier får ett andra liv när de används för att lagra solel. Forskningen sker i Riksbyggens bostadsrättsförening Viva på Guldheden i Göteborg, ett boende som har som mål att bli Sveriges mest innovativa och hållbara boendeprojekt och där hyresgästerna nu börjat flytta in.

I Brf Viva har Riksbyggen, Volvo, Göteborg Energi och Johanneberg Science Park skapat ett unikt system där energi från solceller på byggnadernas tak lagras i begagnade elbussbatterier från linje 55. Energilagret används för att kapa fastighetens effekttoppar, och lagra eller sälja överskott på egenproducerad solel. Det kan även användas för att köpa och lagra el från nätet när den är billig och grön, för att användas senare. Därmed effektiviseras Brf Vivas eget energisystem, liksom det omgivande elnätet i staden.

– Vi vet att elbussbatterier har god prestanda för andra applikationer såsom energilagring när de har använts färdigt i bussen. Exakt hur bra ska vi nu undersöka. Genom att använda batterierna som energilager får de ökad livslängd och innebär bättre utnyttjande av resurser och mindre miljöpåverkan. Inom Volvo tittar vi på olika möjligheter att återanvända bussbatterier som energilager, och Viva är ett exempel. säger Ylva Olofsson, projektkoordinator på Volvo Bussar.

Batterilagret består av 14 begagnade elbussbatterier litiumjon. Batterierna har installerats i ett batterirum och kopplats samman till ett energilager på 200 kWh. Energilagret möjliggör att större andel egenproducerad el kan användas inom Brf Viva.

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Riksbyggens Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing.

FAKTA/Energilagret i Riksbyggens Brf Viva

Läs också: Volvo tar en order på turistbussar

  • Energilagret består av 14 stycken begagnade elbussbatterier från Linje 55 av typen litiumjon

  • Energin som lagras i batterierna kommer från solceller på fastigheternas tak. Batterierna kan också laddas med förnybar el från det omgivande elnätet när priset är lågt

  • Energilagret används till att kapa fastigheternas effekttoppar. Den egenproducerade solelen kan användas, lagras eller säljas beroende på vilket som är mest fördelaktigt för tillfället.

  • Energilagret (200 kWh) innebär att endast fyra procent av den egenproducerade solelen behöver säljas jämfört med 20 procent utan energilager

  • Ett fullt energilager räcker till att ladda ungefär 4,5 elbilar (á 40 kWh), 30 elcyklar (á 0,5 kWh) och köra fem tvättmaskiner (á 1 kWh)

FAKTA/Riksbyggens Brf Viva 

Brf Viva består totalt av 132 lägenheter. Målet med Brf Viva är att skapa Sveriges mest innovativa och hållbara bostadsprojekt baserat på forskning inom Positive Footprint Housing, (PFH). Solcellsanläggning, energilagring, återvinning av värme från ventilation (FTX), bil- och elcykelpooler, ungdomsettor, distansarbetsplatser samt resurssnålt byggande i klimatsmart betong visar vägen mot framtidens hållbara boende.

PFH är tvärvetenskaplig forskning för helhetstänkande kring innovativ hållbar bostads- och stadsutveckling. Projektet ska resultera i ökad miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet där vunna insikter och lärdomar får sin första praktiska tillämpning i Brf Viva. Projektet är initierat av Riksbyggen i samverkan med bland andra Johanneberg Science Park, Chalmers, Göteborgs universitet, Göteborg Energi, Göteborgs Stad och Rise.

Vissa delar, som exempelvis energilagring i begagnade bussbatterier, sker med stöd från EU-projektet IRIS Smart Cities. IRIS är ett femårigt Light House-projekt, finansierat av EU:s HORIZON 2020. Inom IRIS ska sju städer, varav Göteborg är en av dess, ta fram och testa smarta, hållbara lösningar inom energi, mobilitet och IKT, samt sprida lösningarna över Europa.

Mer om:Volvo Bussar
Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Verkstaden tar en affär hos Ruag Space

Så fungerar viruset som angripit Norsk Hydro

Industrileverantören Optronic köps upp

Tillverkare storsatsar på Lean och 5S

Unik lönemodell på industriföretag

Tillverkare investerar 19 miljoner i maskiner

Nyhetsbrev

Ny ordförande i toppen för branschföreningen DIRA

Arkiv

Goodtech tar en affär på en helautomatisk robotcell

Tillverkare moderniserar maskinparken

160 jobb räddas på Björneborg Steel

Engcon investerar 90 miljoner i nya maskiner

Duroc Machine Tool stärker eftermarknaden i Norrland

Alpha Laser ska växa i Skandinavien

Öppet hus hos Intercut

Yaskawa Nordic gör första affären på en helt ny robotcell

Ventilföretaget växer kraftigt

Skanska bygger gjuteri åt Scania i Södertälje för 600 miljoner kronor

Rekordorder till Volvo Bussar

Jernbro förvärvar igen

Rivstart för den nya maskinagenturen

Praktik och exjobb bidrar till nya möjligheter för både individer och företag

Hannover Messe öppnar om några veckor

Tillverkare ökar produktionskapaciteten genom att digitalisera

Componenta varslar 100 medarbetare i Främmestad

Elmia belönar utställare

Legotillverkare växer kraftigt

SSAB utökar sitt sortiment av premiumstål

Verkstaden behöver anställa efter stororder

Många svenska kunder på plats när DMG MORI hade öppet hus i tyska Pfronten

Fler underleverantörer tror att högkonjunkturen håller i sig

Se alla Företagens egna nyheter

Asfaltstransportör

Motordrivna membranpumpar för industrin

Hur mäter ni era svarvade detaljer?

Det finns ingen Industri 4.0 utan OPC UA

Advanced Engineering 2019

Specialteknik klarade ISO-revisionen

Acumo erbjuder produktnyheter från säkra SIKO

Rostfria skyltar från Knutwall!

Öka din produktion på minimal golvyta!

Etikettlösningar från Knutwall!

Intellinova Parallel MB finns nu med HMI-alternativ

ebm-papst lanserar en ny generation av centrifugalfläkten RadiCal

Synglas till process industrin från Mirit Glas

Gångjärn, Lås & grepp, Gummi- och PUR-produkter och myckat mere från TITGEMEYER

Den nya OptiFlex®2 hos Hansen-Icoma

En stark partner i 25 år

Lenze ställer ut på Hannover messen 1.-5. april

Stor energisparpotential hos Irlands stormarknader

Vill du utbilda dig i maskinsäkerhet?

Besök JUMO på Hannovermässan 1-5 april 2019

Bra tryck i verksamheten

Vikbara lagerlådan som reducerar volym

FANUC’s 450 tons helelektriska formspruta kommer till Europa

Prefabricerade ECI-motorer med planetväxlar

Rullformade kvalitetsprofiler för fordonsindustrin

Sänd till en kollega

0.153