23948sdkhjf

Nu rullar fordonsjättarna igång - UPPDATERAD

Just nu ligger Europas fordonsfabriker i startgropen för att påbörja sin produktion igen. Under måndagen startar Volvo Cars bilproduktion i Torslanda och AB Volvo förbereder en mjukstart av Skövde-fabriken.

Utöver Volvo Cars och Volvo AB planerar Scania i Södertälje för en återstart under veckan. Även tillverkningen vid Audis anläggningar kommer att ökas gradvis från slutet av april enligt en fastställd plan, och deras motortillverkning i Győr har redan påbörjats.

I en intervju med Frerik Sidahl, Fordonskomponentgruppen FKG:s vd, berättar Fredrik för Verkstäderna att Volvo Cars startar med full produktion måndag, tisdag och onsdag, och korttidspermitterar personalen på torsdag och fredag. Så kommer de att fortsätta under några veckor.

– Detta är väldigt bra eftersom det ger ett signalvärde för fordonsindustrin, säger Fredrik.

Volvo AB kommer att köra igång smått i veckan och starta upp sin interna produktion. Här rör det sig om motorfabriken i Skövde. Detta eftersom det finns en väldigt stor efterfrågan på komponenter just nu. Deras stora produktion planeras dra igång vecka 18, ett datum som Fredrik Sidahl och CLEPA tidigare pratat om.

Scania kommer också att smygstarta under veckan och provtrycka leverantörsnätet för att se om det fungerar. Fredrik Sidahl gissar på en väldigt låg takt, någonstans runt 20 procent.

– Tittar vi på övriga Europa så är vi inte alls där än. Volkswagen visserligen driver ju på att köra igång i veckan, men jag tror att om vi ska ha hela europas fordonsindustri och leverantörsindustri igång så får vi nog vänta ett par veckor till, säger Fredrik.

Han menar på att det inte bara hänger ihop med om komponenter finns tillgängliga, utan även alla restriktioner.

– Belgien till exempel har stora problem att dra igång eftersom de har väldigt starka restriktioner och är ett väldigt drabbat land av Coronasmittan. Spanien och Italien säger visserligen i CLEPA:s möten att de snart ska starta igång, men det är ju inte lika med att de kommer köra på med full fart.

CLEPA är Europas gemensamma organisation för leverantörsindustrin.

– Fordonsindustrin är komplex och det går ju inte att bygga ett komplext fordon med tusentals detaljer förrän sista skruven är på plats, alla led måste fungera. Så jag håller fortfarande fast vid att det kommer ta tid, men vi är alldeles strax där, avslutar Fredrik.

Fredrik Sidahl, vd för FKG och styrelsemedlem i CLEPA.
Foto: FKG

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093