23948sdkhjf

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

| Av Emilia Granberg | Tipsa redaktionen

Tahira Razas är en av få i världen som studerat svetsbarheten i komponenter som producerats genom additiv tillverkning med pulverbädd, och hennes forskning öppnar helt nya möjligheter att tillverka flyg- och rymdmotorer mer klimatsmart.

Klimatsmarta material och produktionsprocesser står högt på flyg- och rymdindustrins agenda, och intresset för laserbaserad additiv tillverkning med pulverbädd, L-PBF,är stort eftersom den kan komplettera andra tillverkningsmetoder som gjutning och smide.

Läs också: Virtuellt om additiv tillverkning och lasersvetsning

Forskning kring ämnet är därför en viktig pusselbit för att industrin ska kunna bygga lättare flygmotorer och rymdapplikationer snabbare och mer resurseffektivt.

Med L-BPF byggs komponenten upp genom att man smälter metallpulver med laser som energikälla. Fördelarna med L-PBF är dels att det går snabbare, men även att det krävs mindre material och energi vilket gör metoden mer skonsamt för miljön.

Högskolan Väst driver sedan flera år internationellt ledande forskning inom den här tillverkningsmetoden. Tahira Razas, forskare vid Högskolan Väst, forskar om laserbaserad additiv tillverkning med pulverbädd. Hon är först ut med att studera svetsbarheten i komponenter byggda i legeringen 718.

– Tillverkare vill kunna svetsa samman små delar som tillverkats med L-PBF för att bygga större, mer komplexa komponenter, exempelvis delar till flygmotorer. En avgörande faktor är hur materialet påverkas när man svetsar i det. Material reagerar på olika sätt och det gäller att eliminera defekter i slutprodukten, förklarar Tahira.

Läs också: Han blir SAS nya vice vd och finanschef

Tahira har undersökt vilka processparametrar som fungerar bäst för den här tillverkningsmetoden och hon är först med att studera svetsbarheten i komponenter byggda i legeringen 718.

– I den mikrostruktur som bildas i legeringen 718 vid produktion med pulverbäddsmetoden finns det utskiljningar som kan påverka mekaniska egenskaper och svetsbarhet. Det är framförallt när dessa utskiljningar utsätts för återuppsmältning under svetsning som sprickbildning kan uppstå. Jag har undersökt om och i så fall hur man ska göra för att undvika dessa sprickor, säger Tahira.

Tahira har testat att utsätta metallen för olika typer av värmebehandling före och efter svetsningen. Testresultaten analyserade hon med hjälp av avancerad elektronmikroskopi på University of Manitoba i Kanada där hon arbetade under tre månader.

Testerna visade bland annat att svetsbarheten försämrades i olika utsträckning efter de olika värmebehandlingarna. Materialet blev extra känsligt för sprickbildning när komponenten utsattes för varmisostatisk pressning innan svetsning. Det visade sig också att svetsriktningen, i förhållande till komponentens byggriktning, påverkar sprickbildningen påtagligt.

– Det är svårt att helt undvika defekter i produkter gjorda genom additiv tillverkning med pulverbädd, men med full kontroll över var och hur defekterna uppträder kan tillverkningsmetoden ändå vara mycket relevant för industrin. Mitt arbete är ett första steg i att öka kunskapen om svetsbarheten för de här specifika förutsättningarna, säger Tahira.

Tahira har genomfört sin forskning i nära samarbete med GKN Aerospace i Trollhättan.

Håll dig uppdaterad med Verkstäderna
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för ny industrimässa: Smart Manufacturing

Jättemässan ställs in – nästa hålls 2022

Ny chef för ŠKODA Sverige

1

Nu drar de tillbaka permitteringar och nyanställer efter stororder

Litiumjonbatterier – farliga utan rätt batteripack

Ny ordförande för Industriarbetsgivarna

Nyhetsbrev

Han blir ny chef för Audi Sverige

Arkiv

Växande marknad för elektroniklösningar

Solectro utökar med cobotar

Positiv utveckling för fordonsindustrin

Han blir ambassadör för Elmia Subcontractor

Lyckat batteritest i truckar

ABB erbjuder stödpaket för industriernas omstart

Virtuellt om additiv tillverkning och lasersvetsning

5G kan revolutionera tillverkningsindustrin

Underhåller på nya sätt

Ett snabbare och säkrare Saab

10 miljoner till nytt högteknologiskt automationslabb

MaskinFransson anställer två Scania-profiler

ETAB blir certifierad partner till Bosch Rexroth

Ett steg närmare klimatsmarta flygmotorer

Nytt 3d-material för de allra minsta delarna

Stororder på Volvos hybridbussar

Han blir SAS nya vice vd och finanschef

Gymnasium i samarbete med Saab och Silex Microsystems

Andra USA-ordern på två veckor

Tidigare ambassadören blir chef för Schaeffler

Allgon avyttrar – vill renodla företaget

Smart verktyg minskar produktionsförluster

Inställningsbultar – bäst att vara på den säkra sidan

Konsulter drabbas hårdast av coronan

10 tips till dig som ska köpa kemikalieskåp

Ny supersmal magnetventil

Robotarmar får bättre syn med nya Eyes

Aero Materiel lanserar e-handel

Haldex och Wielton Group i nytt samarbete

Se alla Företagens egna nyheter

norelems pendelstöd med automatisk återgång

Areco Direct tillsätter regionsäljchef i Stockholm

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Motordrivna membranpumpar för industrin

Hydroscands smidiga tryckluftslang - nu i butik och webbutik

Dricksvatten bör kontrolleras minst vart tredje år

Webbutbildning i maskinsäkerhet

Driftsäkra transportband anpassade för livsmedelsprocesser

SMART; stilla, stabil och sparsam - och oljefri!

Hydroscand investerar i rörbockningsverksamhet

Att hantera förpackningsprojekt under nedstängning

Vico 3-Stegstvätt

Långsiktig hållbarhet inom tillverkningsindustrin kräver vat

Webbinarie: Equotip Bluetooth Live!

Ökad efterfrågan av mobil slangservice i kristid

Handla globalt- värdeskapande lokalt

Investerar för stålprofiler med plåtbredd upp till 1.000 mm

Förebyggande underhåll nyckel till bekymmersfri drift

Lasersvetsning av plast

Rullformning eller Strängpressning? Vad är bäst?

Produktnyhet – Mobilfluid 428

Rullformade profiler enligt IATF 16949 för fordonsindustrin

Nemesis sätter ny standard för Rockwell hårdhetsprovare

Minimera risken för spänningssprickor vid limning!

Expanding the Boundaries of CT

Sänd till en kollega

0.219