23948sdkhjf

Lyckat batteritest i truckar

Under en tid har materialhanteringsföretaget Helge Nybergs kunder i Tyskland och Tjeckien testat litiumjonbatterier i eltruckar. Resultatet har visats sig mycket lyckat.

Läs också: Munters vinner order på 105 miljoner

Litiumjon är en nyare typ av batteri, som till skillnad från det traditionella batteriet har en mycket högre energidensitet och kan därför lagra och ladda energi mycket snabbare. Resultatet har visats sig mycket lyckat. Ett litiumjonbatteri laddas fullt på 1 till 3 timmar, jämfört med 6 till 8 timmar som ett gel-batteri behöver.

– Den korta laddningstiden reducerar kostnaderna för kunden. Ett litiumjonbatteri kan ersätta två bly-syrabatterier som i vanliga fall behövs vid 2-skifts- eller 3-skiftshantering. Dessutom slipper man även arbetsinsatsen och tiden för själva batteribytet, säger Ralf Träger på Helge Nyberg GmbH som har haft kontakten med kunderna tillsammans med vår partner Toyota Material Handling.

De har också konstaterat att de med litjumjon får ett batteri med över 3 gånger så lång livstid som blybatterier. Ingen batteripåfyllning eller underhåll krävs för batteriet samt att ingen batterigasavgivning så att användaren kan ladda var som helst, när som helst. Det behövs dessutom inte längre några batteribyten eller laddningsrum, vilket ger ytterligare kostnadsbesparingar och ökad säkerhet.

 

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.328