23948sdkhjf

GKN:s doktorander är nyckeln till utveckling

För GKN Aerospace i Trollhättan är långsiktigt forsknings- och utvecklingsarbete avgörande för att vinna nya affärer. De satsar stort på forskningssamverkan med Högskolan Väst och flera andra lärosäten.

För närvarande arbetar ett 60-tal doktorander i företagets olika projekt inom Sverige.

Doktorandernas insatser är nyckeln till bredden i vår forskning, säger Robert Reimers, chef för forskning och utveckling inom produktionsteknik på GKN Aerospace.

GKN Aerospace har sedan 1990-talet satsat på att utveckla ny kunskap inom produktionsteknologi, och företaget deltar bland annat i det Nationella flygtekniska forskningsprogrammet där långsiktig teknikutveckling stärker företagens internationella konkurrenskraft. I den pågående programetappen deltar 30 doktorander.

– För att kunna fånga upp ny teknologi behöver vi ha stor bredd på vårt forsknings- och utvecklingsarbete. Där har vi stor nytta av doktorandernas forskning – de bidrar med viktiga pusselbitar till vårt kunskapsbyggande. Samarbetet med doktoranderna bidrar till att vår personal håller sig uppdaterad och framförallt ger det oss en bra rekryteringsbas för framtiden, säger Robert.

GKN Aerospace engagerar både doktorander och industridoktorander beroende på vilka projekt som utlyses. Industridoktoranderna rekryteras internt medan övriga doktorander ofta kommer från lärosäten. Många av dem fortsätter sedan som anställda på företagets forskning- och utvecklingsavdelning med uppdrag att vidareutveckla och implementera sin forskning.

– Jag ser det som en vinn-vinn-situation för alla inblandade – för doktoranden, lärosätet och företaget. Det är viktigt att bygga starka högskolecentrum. På så vis skapar vi värdefull symbios mellan industri och akademi. Forskningssamverkan är som ett ekosystem där alla delar har en viktig funktion, säger Patrik Johansson som koordinerar GKN Aerospaces doktorander.

GKN Aerospace portfölj av forskningssatsningar spänner över lång tid. I början av 2000-talet började företaget forska kring additiv tillverkning och 2011 var tekniken mogen att införas som industriell applikation på en motordetalj. Fortsatt forskning och utveckling har medfört att teknologin kommer att införas på fullstora flygmotorkomponenter 2021.

Företagets långsiktiga satsning på forskning har dessutom bidragit till att ge GKN Aerospace en helt ny inriktning. Under 1990-talet skiftade bolaget fokus från 90 procent militär flygmotorproduktion, till 90 procent inom civil flyg- och rymdmotorproduktion.

– Inflödet av ny kunskap och nya personer bidrar förstås med nytta för hela avdelningen. Fördelen med just industridoktorander är att de kan få en tajtare koppling till företaget eftersom deras uppdrag ofta är så gott som skräddarsydda för våra behov, avslutar Patrik.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.078