23948sdkhjf

Koenigsegg erbjuder den nya komponenten – David

David väger bara 15 kilo. Det är en SIC sexfas växelriktare som utvecklats internt för den kommande Gemera – liksom för andra framtida behov.

– Eftersom växelriktaren är mindre, lättare och mer kraftfull än vad vi kunde hitta där ute, döpte vi den till David, som i berättelsen om David och Goliat, säger Koenigseggs grundare och vd Christian von Koenigsegg i ett meddelande.

Med en volym på 10 liter sparkar växelriktaren ut 1300 ARMS AC vid 850 V, DC över 6 faser med upp till 750 kilowatts effekt. I dubbelkonfiguration, 30 kilo vikt med en volym på 20 liter som monterad i Gemera finns det 12 faser, 6 per motor med en effekt på 1,5 megawatt.

David körs på Koenigsegg algoritmer och mjukvara som kontinuerligt uppgraderas över Koenigsegg-molnet via OTA. David kan antingen köra två motorer oberoende av varandra eller en motor upp till 750 kilowatt. Helt tätt hölje och snabbkopplingar ska möjliggöra säker anslutning utan att öppna höljet eller använda specialverktyg.

David är en del av Koenigseggs HV-arkitektur som inkluderar E-motorer, batterier och styrenheter.

HV Systems projektledare Boris Baskevitch säger i meddelandet:

– Resultatet av denna nya integrerade högpresterande drivlina är högklassig effekttäthet, effektivitet och systemintegration - en uppvisning av Koenigsegg som driver prestandateknik till nya nivåer.

Tillsammans med Koenigsegg E-motorer, batteri och styrenheter som kommer att avslöjas, är David utvecklad enligt ISO 26262 regelverk och internationella högspänningssäkerhetsstandarder. 

Eftersom David och de andra nyutvecklade Koenigsegg HV-komponenterna ska vara av flyg- och rymdkvalitet, ska det också finnas möjlighet att använda dem för VTOL eller andra liknande behov med ytterligare certifieringar.

Christian von Koenigsegg avslutar meddelandet:

– Jag är mycket glad över att vårt högspänningsteam kan ligga före kurvan i ett mycket konkurrenskraftigt e-mobilitetslandskap på äkta Koenigsegg-manér. Jag är också stolt över att vi kan erbjuda denna banbrytande teknologi som komponenter till visionära företag och entreprenörer. Att dela dessa komponenter gör att Koenigsegg kan påverka koldioxidminskningen. Håll utkik efter fler nyheter inom detta område.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063