23948sdkhjf

Stena Recycling satsar på att återvinna 10 000 ton fordonsbatterier per år

Att elbilsförsäljningen ökar drastiskt och tillgången på råvaror för batteritillverkning krymper resulterar i att kraven på att batterierna ska kunna återvinnas höjs i större utsträckning. Stena Recycling har därför valt att satsa på att bli den ledande aktören inom återvinning på fordonsbatterier inom Europa.

Under hösten 2021 togs det första spadtaget till den nya anläggningen som ska återvinna batterier. En kvarts miljard har investerats i anläggningen där 95 procent av batterierna ska kunna återvinnas. Samtidigt investeras 100 miljoner kronor i batteriuppsamlingscentraler i Europa.

EU kommer att 2026 införa en förordning, alltså en strikare lagstiftning, som kommer att ställa krav på batteritillverkarna. De kommer bland annat att behöva återanvända material i högre utsträckning. Direktivet kräver bland annat att återvinningsgraden av kobolt, koppar, nickel och bly ska uppgå till minst 90 procent.

–  Den nya EU-förordningen, i kombination med den kraftiga ökningen av efterfrågan på elfordon, innebär att trycket kommer vara enormt stort på att hitta lösningar för att återvinna fordonsbatterier. Marknaden för batteriåtervinning är på stark frammarsch och vi tror att den globalt kommer att vara värd 260 miljarder kronor inom tio år. Stena Recycling kommer därmed få en nyckelroll i fordonsindustrins elektrifieringsprocess, säger Marcus Martinsson, Product area manager batteries på Stena Recycling Group, i ett pressmeddelande.

10 000 ton batterier per år, det ska den nya anläggningen ha kapacitet till att återvinna. En avancerad process möjliggör på sikt återvinning av mer än 95 procent av ett uttjänat batteri. Man kommer kunna ta vara på värdefulla mineraler så som kobolt, litium, nickel i tillverkningen av nya batterier.

–  Det cirkulära perspektivet måste vara utgångspunkten även i återvinningen av fordonsbatterier. Att använda återvunnet material i produktionen är ett av de mest effektiva sätten att minska miljöpåverkan och ta tillvara resurser. Vi blir en möjliggörare i fordonsindustrins omställning till cirkularitet, säger Marcus Martinsson.

Att återvinna batterier är en fråga som uppmärksammas och i fjol fick Stena Recycling 70,7 miljoner kronor i stöd av Energimyndigheten, som har gått till bygget av anläggningen.

 Den nya anläggningen byggs i Halmstad och planeras att vara igång under våren 2023

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078